1998:20

av Erna Arhag m.fl.

om arbetsvillkor och arbetsmiljö i kyrkomötet

KMot 1998:20

I samband med ändrad sammanträdesort från riksdagshuset i Stockholm till diverse lokaler i Sigtuna, uppgavs flyttningen vara ett provisorium i avvaktan på en bättre och mer permanent lösning.

Under förra mandatperioden har vi ledamöter, med en mycket hög toleransnivå och stort engagemang, funnit oss i möteslokal och plenum, dels i den trånga aulan och dels i den betydligt rymligare idrottshallen. Inomhustemperaturer på cirka + 30 grader har inte varit ovanliga och avsaknad av ventilation gör att arbetsmiljön för ledamöter m.fl. inte är acceptabel. Vi är ytterst tveksamma till att yrkesinspektionen och brandmyndighet skulle godkänna upplåtna lokaler som lämpliga för så många personer som måste vistas där.

Vi kan inte heller bortse från olägenheter med ständiga förflyttningar mellan olika möteslokaler i samband med utskotts- respektive grupp- och plenisammankomster. Trots en förträfflig busservice och/eller hurtiga promenader, uppstår väntetider - stress-moment vid förflyttningar. Lokalerna är sammanfattningsvis, enligt vår uppfattning, inte ända-målsenliga för kyrkomötets sammankomst.

Mot bakgrund av det anföra hemställs

1. att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift att utreda och ge förslag så att kyrkomötets sammankomster från år 2000 flyttas från provisoriet i Sigtuna till en plats som kan erbjuda ändamålsenliga och arbetsmiljömässigt godkända och bra lokaler för kyrkomötets uppgifter,

2. att kyrkomötets presidium blir representanter i begärd utredning.

Åhus den 15 juni 1998

Erna Arhag Birgitta Ericsson Löfgren